Zdrowie

Z bąbelkami czy bez? Zalety i wady wody gazowanej

Poradniki dotyczące odchudzania KONSEKWENTNIE PRZESTRZEGAJĄ PRZED PICIEM WODY GAZOWANEJ. CZYTAJĄC JE MOŻNA ODNIEŚĆ WRAŻENIE, ŻE WODA Z BĄBELKAMI TO „ZŁO WCIELONE”, KTÓREGO NALEŻY KONIECZNIE UNIKAĆ. CZY SŁUSZNIE? OKAZUJE SIĘ, ŻE TO WCALE NIE JEST TAKIE OCZYWISTE.

 

Woda gazowana, inaczej zwana wodą sodową, to woda pitna nasycona dwutlenkiem węgla. Wbrew pozorom w przemyśle spożywczym pojawiła się dość dawno: już w XVIII wieku udało się otrzymać ją angielskiemu  chemikowi Priestleyowi. Dziś wody gazowane dzielimy na naturalnie nasycone COoraz wzbogacone CO2, w zależności od tego, jakie jest pochodzenie dwutlenku węgla w butelkowanej wodzie.

Mamy także inny podział, w zależności od stopnia nasycenia wody. Na rynku są bowiem dostępne mocno gazowane wody, ale swoich miłośników mają także te o średniej zawartości gazu w butelce. Podział prezentuje się następująco:

niskonasycone dwutlenkiem węgla – poniżej 1500 mg/l

średnionasycone – od 1500mg do 4000 mg/l

wysokonasycone – powyżej 4000 mg/l

 

ZALETY WODY GAZOWANEJ

Woda gazowana ma szereg zalet, o czym warto pamiętać, zamiast unikać jej „na siłę” będąc błędnie przekonanym o jej szkodliwości. Specjaliści do spraw żywienia zaznaczają jednak, że jeśli mamy sięgnąć po coś gazowanego, woda będzie zdecydowanie zdrowszym wyborem, niż słodzone gazowane napoje. Dzięki swojemu nasyceniu dwutlenkiem węgla, taka woda doskonale gasi pragnienie. Bąbelki musują na języku oraz w jamie ustnej, co daje wrażenie większego orzeźwienia, niż w przypadku napojów niegazowanych. Polecana jest także sportowcom, ponieważ szybciej się wchłania i zapewnia dobre samopoczucie.  Ponadto oczyszcza organizm z toksyn nagromadzonych w czasie intensywnego wysiłku. Więcej? Nie zawiera kalorii, więc jest bezpieczna dla odchudzających się i dbających o linię. Pod względem mikrobiologicznym jest czystsza i stabilniejsza, a co za tym idzie zdrowsza. Badania dowiodły, że jej picie może pomóc w leczeniu nadkwasoty żołądka, w zaburzeniach funkcjonowania jelit oraz w infekcjach dróg moczowych. Sam dwutlenek węgla zawarty w wodzie gazowanej pomaga we wchłanianiu wapnia i magnezu, dlatego warto ją pić podczas niedoborów tych pierwiastków. Pomaga też w przypadku niestrawności i zaparć.

ŻEBY NIE PRZESADZIĆ…

Z wodą gazowaną  nie ma jednak co przesadzać. Są pewne sytuacje, w których jej nadmierne spożycie może nam zaszkodzić. Zdecydowanie unikać jej powinny osoby:

  • z problemami gastrycznymi,
  • z refluksem żołądkowo-przełykowym,
  • mające kłopoty z krtanią,
  • cierpiące na przewlekłą obturacyjną chorobę płuc, inaczej zwaną POCHP,
  • które niedawno przeszły operacje przewodu pokarmowego,
  • cierpiące na zespół jelita drażliwego,
  • mające wrzody i nadżerki,
  • które nękane są przez częste wzdęcia oraz zgaga,
  • kobiety w ciąży,
  • karmiące piersią,
  • małe dzieci.

Jak widać najbardziej zaszkodzić może osobom związanym z szeroko pojętymi chorobami układu pokarmowego oraz płuc. Dzieje się tak dlatego, że zawarte w wodzie gazowanej bąbelki mają tendencję do drażnienia śluzówki żołądka i ścianek jelit. Ponadto ów „gaz” spożywany w nadmiarze może przynieść nieprzyjemności w postaci wzdęć. Nie będzie chyba tajemnicą jeśli dodamy, że zarówno niemowlęta, jak i małe dzieci powinny wody gazowanej unikać. Bąbelki często dostają się dzieciom do nosa podczas picia, co może niebezpiecznie podrażniać ich śluzówkę. Także starsze dzieci, które mają tendencję do „łapczywego” picia napojów. Bo wodę gazowaną zawsze powinniśmy pić powoli, małymi łykami, najwyżej szklankę na jeden raz.

ZALETY WODY NIEGAZOWANEJ

Woda niegazowana nie zawiera żadnych bąbelków dwutlenku węgla, teoretycznie może więc być spożywana bez ograniczeń. Doskonale nawilża skórę, czyniąc ją bardziej sprężystą i napiętą. Co ważne dla osób odchudzających się, gasi pragnienie i hamuje apetyt, ale też pobudza nasz metabolizm do działania. Częste sięganie po wodę niegazowaną pomaga także w walce z bólami głowy i mięśni, szczególnie po treningu albo wysiłku fizycznym. Warto sięgać po niegazowaną wersję naszej ulubionej wody, jeśli borykamy się z nadciśnieniem tętniczym, mamy problemy z krążeniem, zespół jelita drażliwego, czy dolegliwości żołądkowo-jelitowe. Picie wody przyspiesza także regenerację organizmu w stanach pooperacyjnych, szczególnie w przypadku operacji układu pokarmowego. Ponieważ woda gazowana szybciej nas orzeźwia, możemy nie spożyć jej tyle, ile powinniśmy, aby odpowiednio się nawodnić – dlatego osoby, które dbają o odpowiedni poziom nawodnienia powinny zaufać wodzie niegazowanej.

WAŻNA JEST TECHNIKA

Niezależnie od tego, po którą wersję naszej ulubionej wody sięgniemy – gazowaną, lekko gazowaną albo niegazowaną – należy pamiętać o odpowiedniej technice picia. Na pytanie: „Jak pić?” odpowiada nasz ekspert, dr nauk med. UŁ Daria Domańska-Senderowska:

Część osób popełnia błąd i dba jedynie o to, by wypijać określoną ilość  wody w ciągu dnia bez zwracania uwagi na sposób picia. Przez to zdarza się, że piją w niewłaściwy sposób i tak naprawdę wcale nie nawadniają organizmu. Jak więc powinno się pić? Przede wszystkim małymi łykami i często! To najważniejsza zasada, o której powinien pamiętać każdy. Najlepiej wypijać pół albo maksymalnie 1 szklankę wody na raz. Jeżeli wypijemy szybko 500-1000 ml (o zdarza się szczególnie często po dużym wysiłku fizycznym albo po dłuższym okresie niepicia), to większość wody przejdzie do płynu pozakomórkowego, obniży ciśnienie osmotyczne i przez to obciąży krążenie, a woda i tak zostanie szybko wydalona przez nerki i z potem. Kiedy pijemy małymi łykami, to utrata wody jest mniejsza i wolniejsza.

Należy też pamiętać, że gdy udało nam się już ugasić pragnienie, to nie znaczy jeszcze, że organizm jest już nawodniony. W takich sytuacjach zazwyczaj wymagane jest dalsze uzupełnianie płynów małymi łykami.

 

DLA KOGO GAZOWANA, DLA KOGO NIEGAZOWANA?

Każdy powinien wybrać taką wersję wody, która najbardziej mu odpowiada. Ponadto warto wziąć pod uwagę następujące kryteria: po pierwsze wiek, po drugie ilość wysiłku fizycznego i sportu na co dzień, po trzecie nasze choroby. Osoby bardzo młode oraz te w podeszłym wieku powinny sięgać raczej po wodę niegazowaną. Sportowcy z kolei mogą pić naprzemiennie – gazowana lepiej nawodni i oczyści z toksyn, ale niegazowana nie pozostawi w żołądku wrażenia „wzburzenia”. Jeśli cierpimy na choroby układu pokarmowego lub oddechowego – unikajmy gazowanej wody.

Wszyscy pijcie na zdrowie! 

Power by

Download Free AZ | Free Wordpress Themes