Rodzicielstwo

Wody smakowe dla dzieci – czy są zdrowe?

Twoje dziecko nie lubi pić wody, wpadasz więc na pomysł, by kupować mu wodę smakową. na półkach duży wybór – cytrynowa, jabłkowa, poziomkowa… dzieciom smakuje. ale CZY TO ABY NA PEWNO ZDROWE? A MOŻE CHCESZ DOBRZE, A WYŚWIADCZASZ DZIECKU NIEDŹWIEDZIĄ PRZYSŁUGĘ?

Moda na wody smakowe do Polski dotarła kilka lat temu. Znaczna grupa dzieci i młodzieży sięga po takie napoje bez ograniczeń, tłumacząc, że pije wodę, tymczasem to nic innego, jak „oranżada w przebraniu”, bowiem według „Świata Konsumenta” niewiele mają wspólnego z czystymi, zdrowymi, źródlanymi wodami. Wody smakowe wprawdzie przygotowane są na bazie wód naturalnych – źródlanych i mineralnych – ale z użyciem licznych substancji dodatkowych, niekoniecznie zdrowych dla organizmu. Atrybutem wód źródlanych jest ich naturalna i niezmieniona procesami technologicznymi czystość chemiczna i mikrobiologiczna, jednak stosowane do wytwarzania wód aromatyzowanych (smakowych) dodatki, naturalność tę niszczą.

Jak powstaje woda smakowa? 

Wody smakowe są napojami często słodzonymi cukrem/syropem glukozowo-fruktozowym lub sztucznymi substancjami słodzącymi. Poza tym zawierają dodatki chemicznego aromatu  lub rzadziej naturalnych soków. Na liście składników wód smakowych, obok aromatów, znajdziemy inne, typowe dla napojów bezalkoholowych substancje. Wody te są nie tylko dosłodzone, ale i  bogate w mnóstwo konserwantów np. aromatów, przeciwutleniaczy, benzoesanów etc. Ponadto 1,5 l zawiera około 200 kcal (czyli około 10-12 łyżeczek cukru!), dlatego nie zaleca się stosować ich w dietach odchudzających. Wiele wód smakowych zawiera chemiczne konserwanty, aby przedłużyć ich przydatność do spożycia i chronić przed zepsuciem.

Niebezpieczeństwo!

Tak duża ilość wody smakowej może być niebezpieczna dla zdrowia – prowadzi do otyłości, próchnicy, nadpobudliwości, a nawet cukrzycy typu II. Buduje niebezpieczne nawyki żywieniowe u najmłodszych, przyzwyczajając ich do słodkiego smaku napojów. Paradoksalnie więc – woda smakowa oddala nasze dzieci od nawyku picia wody, zamiast je tego uczyć.

Czym zastąpić wodę smakową dla dzieci?

Jeżeli ktoś nie lubi pić czystej wody, najlepszym rozwiązaniem jest kupno dobrej wody źródlanej i dodanie do niej nieco soku z cytryny (można nieco zmienić smak, najlepiej miodem) lub mięty. Jest to na pewno dużo  lepsze rozwiązanie niż kupno wód smakowych. Można również zaproponować dziecku naturalne, rozgrzewające herbatki ziołowe i bezcukrowe, domowe kompoty. Warto jednak od najmłodszych lat uczyć dzieci zaspokajania pragnienia czystą wodą niegazowaną. Dlaczego?

  • woda usuwa toksyny z organizmu dziecka – szczególnie te ze słodyczy, smogu i niezdrowych przekąsek
  • utrzymuje gospodarkę kwasowo-zasadową w równowadze
  • dodaje energii – dzieci potrzebują jej dużo!
  • picie wody pozwala zwalczyć infekcje – wg badań woda wspiera walkę bakteriami i wirusami
  • poprawia koncentrację i szybkość reakcji – wspiera procesy poznawcze dziecka
  • sprzyja pracy mózgu – pomaga w nauce do trudnych sprawdzianów i w przetrwaniu lekcji szkolnych
  • chroni przed zakwasami mięśni – dzieci nieustannie biegają, skaczą i ruszają się, przez co ich układ mięśniowy może ulec nadwyrężeniu.
  • przenosi tlen do komórek umożliwiając zachowanie ich struktury – pomaga rosnąć i rozwijać się wszystkim narządom w ciele dziecka!
  • jest przenośnikiem cennych witamin oraz składników odżywczych

W załączniku 5. Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dn. 31 marca 2011 r. w sprawie naturalnych wód mineralnych, wód źródlanych i wód stołowych – przeczytać możemy, iż najodpowiedniejsza dla dzieci jest woda niskozmineralizowana. Picie wody z sumą składników mineralnych powyżej 500mg/l może obciążać nerki i nie należy robić tego bez konsultacji z lekarzem. Możemy poniższe informacje sprawdzić na butelce wody, którą wybierzemy: zawartość sodu w tego typu wodzie nie może być wyższa od 20 mg/l. Najlepiej, jeśli wynosi około 5 mg/l. Zawartość  fluorków z kolei nie może przekraczać 0,7 mg/l, azotynów musi być mniej niż 0,02 mg/l, a azotanów 10 mg/l. Idealna w tym wypadku byłaby woda nisko- bądź średniozmineralizowana, niskosodowa. Najlepiej, jeśli na butelce wybranej przez nas wody znajdziemy certyfikat świadczący o przebadaniu jej pod kątem bezpieczeństwa przy podawaniu niemowlętom i małym dzieciom.

Badania naukowe udowodniły, że picie wody smakowej przez dzieci może wiązać się z otyłością w późniejszym wieku. Jednak cukier w niej zawarty nie tylko dostarcza dużo kalorii, ale też uniemożliwia utrzymanie odpowiedniej higieny jamy ustnej. Atrybutem wody źródlanej jest jej naturalna i niezmieniona procesami technologicznymi czystość chemiczna i mikrobiologiczna, jednak stosowane do wytwarzania wód aromatyzowanych (smakowych) dodatki, naturalność tę niszczą.

Odchudzasz się? Nie warto pić wody smakowej!

Nie tylko dzieci powinny trzymać się z daleka od wód smakowych. Także osoby, które dbają o linię muszą jej unikać – przede wszystkim ze względu na zawartość wspomnianego cukru. Do tej listy trzeba dołączyć także kobiety w ciąży i mamy karmiące. Te ostatnie zresztą koniecznie powinny pić dużo czytej wody – zapotrzebowanie na płyny w okresie karmienia wzrasta do 3-3,5 litrów na dobę. To dlatego, że każdego dnia w piersiach wytwarzany jest prawie litr mleka! Samo mleko z kolei składa się z 87% z wody. Aby więc organizm nie poświęcał wszystkich płynów na produkcję pokarmu, musimy dostarczać mu o 1-1,5 litra wody więcej niż wynosi przeciętne zapotrzebowanie. Statystyki są bezlitosne – 96% kobiet pije za mało wody w trakcie laktacji. Woda smakowa zdecydowanie nie powinna zastąpić czystej – już w łonie matki dziecko uczy się pierwszych nawyków żywieniowych, a więc to, co je i pije karmiąca mama, to na pewno dziecko będzie lubiło jeść w przyszłości (smaki potrwa jedzonych przez mamę przenikają do mleka).

Kilka przepisów na zdrowe wody smakowe:

Dlaczego warto sięgać po takie połączenie?
🍊 grejpfruty są bogatym źródłem witaminy C i beta-karotenu, a także korzystnie wpływają na metabolizm człowieka
🍹 napój świetnie smakuje i gasi pragnienie
🍎 jabłka wspomagają trawienie

Można dodać odrobinę miodu, kostki lodu lub zastosować wodę gazowaną Święcicki Zdrój!

🍏 Woda Święcicki Zdrój
🍏 Zielone jabłuszko
🍈 Limonka

Możesz dodać liście mięty, miód lub kostki lodu. Naturalna i zdrowa lemoniada gotowa!

Pamiętajcie – woda źródlana dla dziecka to najlepszy wybór!

 

Power by

Download Free AZ | Free Wordpress Themes