Strefa wiedzy

Woda może smakować!

Nietrudno zauważyć, że picie wody obecnie jest na czasie. Piją ją wszyscy – niezależnie od wieku, płci, czy stanu zdrowia. To ona jest podstawowym składnikiem naszego ciała, dlatego też spożywanie jej jest tak istotne. Świetnie gasi pragnienie i oczyszcza nasz organizm z toksyn. Mówi się, że każda butelkowana woda smakuje tak samo, jednak okazuje się, że nie zawsze. Skąd biorą się takie określenia wody jak „niesmaczna”, „dziwna”, „nieapetyczna”? Od czego zależą jej walory smakowe i jakie czynniki wpływają na jej smak?

 

Co wpływa na smak wody?

Warto pamiętać, że istnieje kilka czynników, które przyczyniają się do smaku i aromatu wody. Jednym z nich jest temperatura – zbyt niska powoduje utratę walorów smakowych. Wiadomo, że latem lepiej jest pić schłodzoną wodę, a w okresie zimowym, w celu rozgrzania organizmu większość osób woli sięgać po ciepłe napoje – wtedy idealnym rozwiązaniem będzie herbatka na bazie niegazowanej wody źródlanej. Jaka jest optymalna temperatura serwowania wody pitnej? Oto normy: woda gazowana: 4-6ºC ⁄ woda niegazowana: 8°C. Region, z którego wydobywana jest woda także ma duże znaczenie – najlepsza woda pochodzi z krystalicznie czystych źródeł, czy uzdrowisk. Warunki przechowywania wody również odgrywają ważną rolę. Pamiętajmy, że woda otwarta dłużej niż dobę traci walory smakowe, tak samo jest w przypadku wody nasłonecznionej. Nie spożywajmy także wody przeterminowanej – ta bowiem ma zmieniony skład.

Smak wody – jak go rozpoznać?

Woda jest napojem o bardzo neutralnych cechach organoleptycznych, dlatego ciężko stwierdzić, czy jest smaczna. O wiele łatwiej jest ocenić smak napojów o wyrazistym aromacie, takich jak sok, kawa, czy wino. W celu ułatwienia rozpoznania smaku i zapachu wody najlepiej jest połączyć zmysły. Postaraj się zatem zjednać wrażenia zapachowe i smakowe. Inaczej z pewnością odbierzesz w smaku wodę mineralną oraz źródlaną. Hydrosomellierzy, czyli osoby, które zajmują się określaniem smaku jakiego dostarcza woda, uważają, że najważniejszym zmysłem jest węch. Według nich zapach najlepiej wyczuwa się o poranku, kiedy to zmysł powonienia jest wypoczęty. Można oczywiście odnaleźć gatunek wody, który najbardziej pasuje do kubków smakowych, a także poprawić jej smak np. dodaniem plastrów cytryny, czy ulubionych owoców.

Dobra woda – zdrowa woda

Większość ludzi ma nawyk picia jednego określonego rodzaju wody, często nie znając nawet jej właściwości. Spora rzesza osób uważa, że „woda jak woda – każda smakuje tak samo”, dlatego wybierając wodę w sklepie, najkorzystniej jest im po prostu sięgnąć po tę najtańszą. Błąd! Warto zwracać także uwagę na jej właściwości, które mogą mieć dobroczynny wpływ na zdrowie i samopoczucie. Jaką wodę kupować i na co zwracać uwagę przy jej wyborze? Obecnie coraz częściej sięga się po  wodę alkaliczną, która charakteryzuje się wysokim odczynem pH – powyżej 7,5. Inna nazwa, z którą możecie się spotkać to woda zasadowa. Większość wód butelkowanych, dostępnych na naszym rynku ma pH w okolicach 7, to samo tyczy się wód wodociągowych. Między innymi dlatego wybierając zwykłą wodę, nawet pijąc jej dzienną, zalecaną dawkę – możemy nadal nie być odpowiednio nawodnieni, a organizm będzie miał trudności w utrzymaniu odpowiedniego bilansu kwasowo-zasadowego. Dołóżmy do tego dietę przeciętnego człowieka, który prowadzi siedzący tryb życia, spożywa małą ilość warzyw, a w jego diecie dominuje mięso – i zakwaszenie organizmu gotowe! Stąd też należy podkreślić, że wysokie pH wody alkalicznej ma ogromne znaczenia dla naszego zdrowia. Taka wartość pH sprawia, że bardziej nawadniamy organizm, przez co skuteczniej oczyszczamy go z toksyn, zapewniamy sobie lepsze samopoczucie, więcej energii i poprawę koncentracji. Woda ta pozwala na utrzymanie prawidłowego bilansu kwasowo-zasadowego w organizmie oraz wpływa  korzystnie na prawidłowe funkcjonowanie  układu mięśniowego oraz  pokarmowego. Sam mechanizm działania wody alkalicznej ma zdrowotne działanie oparte o chemiczne i fizjologiczne struktury naszego organizmu.

 

 

Jak ulepszyć smak wody?

Dla osób, które nie przepadają za smakiem zwykłej naturalnej wody, idealnym rozwiązaniem będzie przygotowanie na bazie wody lemoniady owocowej poprzez dodanie do niej ulubionych owoców. Domowej lemoniady nie zastąpi żaden wyrób gotowy, nie wspominając o radości z jej tworzenia. Kompozycji owoców jest co nie miara i każdy znajdzie swoje ulubione smaki. Lemoniadę można wykonać na bazie wody niegazowanej, lekko gazowanej, jak i gazowanej. Dołączyć miętę i kostki lodu. Wszystko zależy od osobistych preferencji smakowych oraz inwencji twórczej.

Oto owoce, które najlepiej się sprawdzą, a w połączeniu z naturalną wodą alkaliczną stworzą bombę witaminową:

CYTRYNA, LIMONKA – nie od dziś wiemy, że sok z tych owoców to źródło witalności. Te soczyste cytrusy bogate są w witaminę C, flawonoidy, a także witaminy z grupy B, wapń, miedź, żelazo, magnez, fosfor, potas i błonnik. Wszystkie te substancje, ale przede wszystkim alkaliczny związek dwuwęglanu sodu są niezbędnym elementem utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej w naszym organizmie.

POMARAŃCZA – owoc ten jest istną bombą energetyczną. Zyskał swą popularność głównie dzięki wysokiej zawartości witaminy C, na 100g pomarańczy przypada bowiem aż 50 mg tej drogocennej witaminy. Jakie korzyści czerpie z tego nasz organizm? Zwiększona odporność organizmu, ułatwiona przyswajalność żelaza, regulacja prawidłowego ciśnienia krwi i wiele, wiele innych. Ale! Pomarańcze zawierają w sobie znacznie więcej cennych dla zdrowia składników, między innymi witaminy: A, B, B12 i P, a także sole mineralne i pektyny, które usprawniają pracę jelit oraz pomagają obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Jaki z tego wniosek? Jedzenie tych smacznych owoców wspiera proces odchudzania. Dietetycy są zgodni, co do jeszcze jednej kwestii: spożywanie pomarańczy w okresie ciąży to wzbogacenie organizmu kobiety w kwas foliowy i potas.

CZERWONY GREJPFRUT – przede wszystkim owoce te są niskokaloryczne, wspomagają spalanie tłuszczów przyspieszając tym samym przemianę materii, a co za tym idzie opóźniają proces starzenia. Jaki z tego wniosek? Grejpfruty są niezbędnym elementem diety oczyszczającej. Dodatkowo ich niski indeks glikemiczny (IG=20) sprawia, że są cytrusami wskazanymi dla cukrzyków. Bogate w witaminę C, beta-karoten oraz silne przeciwutleniacze są jednym z najsmaczniejszych dodatków do lemoniadowej zabawy 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Power by

Download Free AZ | Free Wordpress Themes