Sport

O motywacji, wytrwałości i roli wody w treningach crossfitowych. Rozmowa z Dawidem Gazdeckim.

Dawid Gazdecki – sportowiec, crossfit athlete, firefighter. Ciekawa osobowość, postać na której na pewno warto się wzorować pod względem wytrwałości, motywacji i systematyczności. Postanowiliśmy porozmawiać z Dawidem o tym, co jest jego motorem napędowym oraz o roli wody w jego życiu.

Zacznijmy od początku. Od jak dawna uprawiasz szeroko pojęty sport? Czy sport towarzyszył Ci od zawsze, czy raczej był to moment przełomu i postanowiłeś, że chcesz wzmóc swoją aktywność fizyczną?
Dawid Gazdecki:
Sport, mogę powiedzieć, że uprawiam od zawsze. Choć w okresie dzieciństwa była to bardziej aktywność ruchowa, przez którą rozwijałem zdolności motoryczne. Próbowałem swych sił w różnych dyscyplinach, szukając swojego „konika”: karate, tenis stołowy, lekkoatletyka, piłka nożna, piłka ręczna czy siatkówka, a nawet strzelectwo. Teraz wiem, że dało mi to dobrą bazę ogólnej sprawności, związany najdłużej z siatkówką, będąc już strażakiem reprezentowałem Komendę Wojewódzką w Mistrzostwach Polski.

Dlaczego crossfit?
Dawid Gazdecki:
Cóż, zawsze starałem się być wszechstronny w aktywności sportowej. Już jako strażak, trening siłowy był moją bazą do wielu różnych dyscyplin sportu, jakie odbywały się w roku kalendarzowym: sport pożarniczy, lekkoatletyka, siatkówka i TFA & FCC (Toughest Firefighter Alive & Firefighter Combat Challenge – taki crossfit dla strażaków). Kiedy trafiłem na pierwsze warsztaty z crossfitu w Polsce z jednym z pierwszych trenerów CF Bartkiem Mackiem, wiedziałem że to jest coś dla mnie. Wcześniej już sam wykonywałem treningi o podobnym założeniu, ale Crossfit rozwinął moje zdolności jeszcze bardziej. Przez dwubój olimpijski, czy gimnastykę, usprawnił mnie jako sportowca i jako strażaka.


Co jest Twoją motywacją?
Dawid Gazdecki:
Moją motywacją przede wszystkim jest bycie sprawnym tak, bym mógł być pewniejszy w działaniach ratowniczych na służbie. Wielokrotnie podczas naprawdę trudnych działań czułem, że przez trening jestem dobrze przygotowany do każdego zdarzenia, a crossfit i walka ze swoimi słabościami jeszcze bardziej wzmocniły mój umysł.

Jak przygotowujesz swój organizm do tak intensywnych treningów?
Dawid Gazdecki:
Moje przygotowanie do treningów zaczyna się w kuchni. Zawsze starałem się odżywiać zdrowo, ale nigdy nie byłem na żadnej diecie, czy też nie liczyłem kalorii. Zawsze jednak starałem się jeść racjonalnie, pilnować głównych zasad zdrowego odżywiania. Dlatego szkoliłem się w zakresie dietetyki i suplementacji, aby być świadomy wyborów tego co będzie dla mnie dobre.

Jak walczysz ze zmęczeniem, czy skutkami potreningowymi?
Dawid Gazdecki:
Na pewno dbam o dobre nawodnienie organizmu, 3l wody to dla mnie dzienne minimum, do tego posiłki potreningowe, aby zadbać o regenerację od momentu zakończenia treningu, jak i odnowa biologiczna: sauna, masaże. Oczywiście, należy pamiętać o odpowiednim czasie na regenerację, bo trening jest tylko bodźcem do rozwoju, a to czas po nim wpłynie na to, czy nastąpi superkompensacja, czyli polepszenie naszej formy 😉

Jaką rolę odgrywa woda w Twoich treningach?
Dawid Gazdecki:
Woda odgrywa kluczową rolę nie tylko w treningach, ale i całym moim życiu. Nie piję, żadnych słodkich napojów, a już na pewno nie tych gazowanych, czasami robię sobie z wodą koktajle warzywne, lub owocowe, ze świeżych produktów, w zależności od tego, czego potrzebuję na daną chwilę. Na pewno na służbie, woda jest dla mnie niezastąpionym wsparciem i zawsze mam butelkę na wozie, gotową by tak jak dziś, po pożarze móc od razu uzupełniać nawadnianie organizmu.

Czy jesteś w stanie udzielić rad osobom, które zaczynają swoją przygodę z Crossfitem, w jaki sposób powinni przyzwyczajać się do regularnego picia wody? Czy masz jakieś sprawdzone sposoby?
Dawid Gazdecki
: Podstawowa rada dla osób, które chcą zacząć przygodę z crossfitem to znalezienie dobrego miejsca z trenerami, np w Cross Rage 😉 którzy nauczą podstaw ćwiczeń, idei treningu i świadomej pracy z własnym ciałem czy dodatkowym ciężarem, w celu zabezpieczenia się przed niepotrzebnymi urazami. Dlatego odradzam treningu crossfit na własną rękę wzorując się na filmikach na youtube 😉 Trenując Crossfit człowiek nabiera świadomości do picia wody w trakcie, jak i po treningu. Regularnością będzie wyrobienie sobie nawyku, żeby zawszę tą butelkę mieć pod ręką.

Na koniec pytanie Jak wytrwać w regularnych treningach?
Dawid Gazdecki:
Żeby wytrwać w regularnych treningach, należy zacząć trening, być w tym regularnym, żeby nasze trenowanie stało się nawykiem. Jednakże wszystko to z głową, żeby za szybko nie przeciążyć ciała, bo na początku ciało podatne na nowe bodźce i doznania, reaguje wyśmienicie, głowa chce więcej i więcej, a musimy pamiętać, że wzrost formy będzie zależeć od naszej regeneracji, czyli: snu, odżywiania i wody, bo to jest klucz do sukcesu.

Na koniec przedstawiamy Wam najważniejsze osiągnięcia w zawodach Crossfitowych Dawida. Jest się czym pochwalić 🙂

– 1 miejsce Warsaw Gone Bed 2013
– 1 miejsce w klasyfikacji generalnej Łódź Garage Games kat Elite. 2013/14
– 1 miejsce zawody Double Trouble 2014
– 3 miejsce Poland Throwdown 2015
– 4 miejsce tribal Clash 2015 Wielka Brytania
(zawody drużynowe)
– 2 miejsce Double Trouble 2016

– 2 miejsce weightlifting Mistrzostwa Europy Służb Mundurowych, Hiszpania 2016
– 6 miejsce Cross Force Mistrzostwa Europy Służb Mundurowych, Hiszpania 2016
– 1 miejsce Tribal Clash 2016 Wielka Brytania
(zawody drużynowe)
– 4 miejsce Cyprus Throwdown 2016 kat. master 35-39

Power by

Download Free AZ | Free Wordpress Themes