Rodzicielstwo

Dieta w ciąży – co pić? Porady.

Okres ciąży, to z pewnością jeden z najtrudniejszych, a zarazem najpiękniejszych w Twoim życiu. Wszystko co teraz robisz, robisz ze świadomością, że ma to wpływ nie tylko na Ciebie i Twoje zdrowie, ale przede wszystkim – na zdrowie i rozwój maleństwa. Pamiętaj, że ono czerpie pokarm z Twojego pożywienia, więc bardzo ważna  w tym momencie jest dieta, jaką stosujesz. Twój lekarz z pewnością doradzi Ci, co w głównej mierze powinnaś spożywać, lecz sama także musisz przemyśleć, czego w diecie Ci brakuje, a co zaś powinnaś ograniczyć. Musisz pamiętać, że dzieciątko będzie „domagać się” odpowiedniej ilości pożywienia oraz – co najważniejsze – odpowiedniego nawodnienia!

Jakie napoje powinnaś wybrać? Pamiętaj, że każde, nawet najzdrowsze soki, czy owocowe napary nie nawadniają organizmu tak jak woda,  i to ją musisz dostarczać do organizmu w dużych ilościach. Najważniejsze: brak pragnienia nie oznacza odpowiedniego nawodnienia, a zwłaszcza w okresie ciąży. Dziecko potrzebuje jej dużo, by mogło się dobrze rozwijać, dlatego najlepiej będzie, gdy picie wody stanie się po prostu Twoim nawykiem.

Obliczono, że płód dziecka w 90% składa się z wody, dlatego tak ważne jest jej picie.  Jaka woda będzie dla Ciebie najlepsza? Z pewnością słyszałaś o wodzie alkalicznej, która jest coraz bardziej popularna na polskim rynku. Jej właściwości nawadniające są nieocenione, a dodatkowo dolegliwości ciążowe takie jak np. zgada, mogą ustępować. Woda alkaliczna zapobiega także zmęczeniu oraz zaparciom, które często dają się we znaki podczas ciąży.

Woda mineralna, a może źródlana?

Nie da się stwierdzić, który rodzaj wody jest korzystniej wpływający na organizm. To, jaki typ wody wybierzemy, zależy tylko i wyłącznie od osobistych preferencji smakowych. Obydwa rodzaje wody pochodzą z hydrosfery, ale woda mineralna zazwyczaj, lecz należy podkreślić, że nie zawsze zawiera większe stężenie pierwiastków. Osoby wolące delikatny smak wody, chętniej sięgają po wodę źródlaną. Każda woda posiada różne właściwości. Wystarczy zajrzeć do etykiety – tam z pewnością znajdziesz ilość składników mineralnych, która świadczy o jej jakości. Pamiętaj, by w okresie ciąży zwracać szczególną uwagę na wszystkie informacje zawarte na etykietach! Często bowiem możesz spotkać się z informacją, że dany produkt jest nieodpowiedni dla kobiet w ciąży, a przeoczenie jej może okazać się w Twoim przypadku bardzo groźne i zaszkodzić Tobie lub maleństwu. Przy wyborze wody kieruj się ilością minerałów, zwróć też uwagę na wysokość pH, bo czym wyższe, tym lepiej. W przypadku wody musisz pamiętać również, by nie spożywać tej, która została nasłoneczniona, a co gorsza – przeterminowana – w takim przypadku jej skład także ulega zmianie, a jej wypicie może  nieść za sobą niepożądane skutki takie jak zatrucie, biegunka, itp., a tego każda ciężarna w trosce o siebie i swego maluszka z pewnością unika. Pamiętaj, by wyeliminować z diety słodkie, gazowane napoje typu cola czy  sztuczna lemoniada (tu znajdziesz przepisy na naszym blogu z przepisami na zdrowe lemoniady http://wzasadziewoda.pl/zdrowe-przepisy-na-lemoniade/ )– te zawierają mnóstwo substancji słodzących, barwników oraz aromatów, które nie będą korzystnie wpływać na Ciebie i dziecko.

Zalecane napoje w ciąży:

  • Woda niegazowana źródlana lub mineralna – jak sama już wiesz, jest najlepszym napojem, który nie tylko ugasi Twoje pragnienie, ale także bardzo korzystnie wpłynie na rozwój dziecka. Wybieraj taką, w której składzie znajdują się magnez, wapń, sód i jod. Te główne składniki mineralne niezbędne do prawidłowego przebiegu ciąży. Pamiętaj, by w okresie ciąży picie zdrowej, naturalnej wody stało się Twoim nawykiem – nie sięgaj po nią tylko, gdy odczuwasz pragnienie, albowiem uczucie pragnienia to znak, że Twój organizm w pewnym stopniu może być odwodniony, a do tego pod żadnym pozorem nie możesz dopuścić. W zależności od stopnia nasycenia, spotkasz się z kilkoma rodzajami wody, jednak najbardziej odpowiednia dla Ciebie okaże się woda niegazowana, albowiem dwutlenek węgla zawarty w gazowanej wodzie może powodować przykre dolegliwości, takie jak wzdęcia. Staraj się unikać wód smakowych – te bowiem zawierają substancje słodzące, które nie będą korzystnie wpływać na Twoje zdrowie, lecz zamiast tego możesz naturalnie osłodzić wodę dodając do niej np. skrojone plastry cytryny, pomarańczy, limonki, kiwi – w zależności od Twoich preferencji smakowych.
  • Mleko i produkty mleczne – istotne w ciąży jest by do diety włączyć dużo wapnia, które ze względu na właściwości budulcowe jest bardzo ważne dla rozwoju dziecka. Najlepsze mleko dla Ciebie to takie, które zawiera 1,5-2% tłuszczu. Różnego rodzaju kefiry, jogurty, maślanki – sięgaj po nie często, stosuj jako dodatki do potraw lub komponuj ze świeżymi owocami i spożywaj jako koktajl – taki, lekko schłodzony, będzie dla Ciebie idealnym dostawcą witamin.
  • Zdrowe, najlepiej świeżo wyciśnięte soki – bardzo ważną rolę grają owoce i warzywa – powinnaś dostarczać ich 300-400g dziennie. Śmiało możesz spożywać je w postaci soków, które łatwo przygotujesz mając w posiadaniu sokowirówkę czy blender – (blendując zachowujesz miąższ, w którym często kryją się drogocenne wartości odżywcze) przygotowane przez Ciebie są gwarancją jakości i smaku, bo w porównaniu z sokami z marketu nie będą skropione substancjami słodzącymi czy aromatami, których warto unikać szczególnie w czasie ciąży.  Gdy zaś zdecydujesz się na zakup soku – czytaj etykiety i to wybieraj takie, które w 100% zawierają naturalny sok, a które nie zawierają konserwantów oraz cukru.
  • Herbata – tym słynnym, ciepłym napojem także możesz nawadniać organizm, jednak pamiętaj, że zbyt duże ilości teiny w niej zawartej, w czasie ciąży nie są dla Ciebie wskazane, dlatego możesz parzyć jedną herbatę kilkakrotnie – wtedy poziom tego składnika obniża się. Najzdrowsze w Twoim przypadku będzie spożywanie herbaty czerwonej, zielonej, owocowej, czy ziołowej – taka herbata zawiera o wiele mniej teiny, lub czasem nie zawiera jej wcale, a ponadto może pomagać w zwalczaniu ciążowych nudności, szczególnie jeśli połączysz ją ze świeżo startym imbirem

Pamiętaj, że to Ty jesteś odpowiedzialna za nawodnienie swojego organizmu, który dzielisz z maleństwem. Najważniejsze jest, byś spożywała odpowiednią ilość wody, czyli co najmniej 2l dziennie, a w czasie wzmożonych upałów i gorąca, gdy jesteś narażona na nadmierną potliwość – nawet 3-3,5l. wody. Musi stać się to Twym nawykiem, dlatego najlepiej zawsze miej przy sobie butelkę z wodą. Oczywiście, jak sama widzisz – masz wiele innych opcji do picia, lecz pamiętaj – woda to podstawa w czasie ciąży i żaden inny napój nie jest w stanie jej zastąpić.

Power by

Download Free AZ | Free Wordpress Themes